Alle teksten zijn in drie talen: Nederlands, Engels en Frans24,50 euro (exclusief verzendkosten) [Bestellen]
“Wat gebeurt er als je een gezicht gebruikt om een gat te herstellen in een muur?” En wat “als je de kop van een klassieke componist eerst schildert op jute, hem vervolgens verwondt en dan het gat dicht met behulp van een Vermeer?” Benoît Hermans’ beelden ontstaan uit een voortdurende wisselwerking tussen iconoclastisch geweld en fantasievolle reparatie. Ondanks de soms hybride vermenigvuldiging van de verhaallijnen die hier het gevolg van is, blijft de vrijheid van de verbeelding en het kijken altijd het uitgangspunt.
Deze eerste monografie over Hermans biedt een uitgebreid overzicht met 95 werken in kleur en twee teksten, waarin nader op de ontstaanswijze en werking van de beelden wordt ingegaan. Met Ovidius’ thema ‘Vermomming, verplaatsing, metamorfose’ als leidraad gaat Rudi Fuchs op zoek naar het schilderkunstige element van zijn vreemde, onnavolgbaar huppelende poëzie. In ‘Mind the Gap’ laat Hermans zelf, aan de hand van een beschrijving van de ontstaansgeschiedenis van een van zijn vroegste werken, zien welke fascinaties aan zijn unieke beeldtaal ten grondslag liggen. Wie door dit boek bladert, wordt letterlijk meegevoerd door de aanhoudende vreemdheid en de aanstekelijke directheid van deze beelden.
29,90 euro
Bestellen via uitgeverij Boom Filosofie
In Hoe kunst en filosofie werken maakt het denken over kunst plaats voor het denken van de kunstenaar. Traditioneel zijn filosofische en artistieke zaken ingedeeld in gescheiden domeinen. Filosofie gaat over waarheid, begrip en rede. De kunst handelt over schoonheid, intuïtie en gevoel. Tegenwoordig is dit onderscheid steeds poreuzer geworden. Sybrandt van Keulen verzamelde 16 bijdragen van filosofen en kunstenaars over de vraag hoe kunst en filosofie werken.
Mijn bijdrage heeft als titel ´Wat er met kleur is gebeurd´ en gaat over de vraag hoe kleur verandert als je ergens een foto van neemt. Echte kleur heeft immers altijd een materiële component. Zij is altijd de kleur van iets. En als je de samenstelling daarvan verandert door ergens een foto van te nemen, verandert dus ook de kleur. Maar wat gebeurt er nou precies? Aan de hand van de theorieën van Newton, Goethe en Merleau-Ponty ga ik in op een aantal facetten van dit probleem.
´Falschnehmungen´, 1997, 29,5 x 20,5 cm, 20 p5,- euro (exclusief verzendkosten) [Bestellen]
Deze publicatie is uitgegeven ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum in 1997. Zoals de cover is elke pagina bedrukt met vier werken op ware grootte. Geen tekst alleen maar beeld.
´Het Primaat van de Kunst´, 1994, 20,5 x 14,5 cm, 128 p, paperback10,- euro (exclusief verzendkosten) [Bestellen]
Het boek is een bundeling van vier teksten die ik tussen ´92 en ´94 tijdens mijn studie ´Kunst en Filosofie´ op de Jan van Eyck Akademie in Maastricht ontstaan zijn. De rode draad is een onderzoek naar de rol die het kunstwerk speelt in het denken van Martin Heidegger, Maurice Merleau-Ponty en Alfred North Whitehead. In de kritiek van alle drie op het eenzijdige gebruik van abstracties door wetenschap en filosofie zetten zij de veel concretere ervaring van het kunstwerk in. Maar dan is de vraag wat er op die manier van de kunst als autonome ervaring overblijft.